Řešení pro správu firemní mobility

Přidal:

Mobile Device Management (MDM) nebo také Enterprise Mobility Management (EMM) jsou pojmy, které jsou v oblasti IT užívány stále častěji. Označují totiž nástroje pro správu firemních mobilních zařízení, jejíž význam rychle roste. Zaměstnanci dnes pro svou práci běžně používají telefony a tablety, nejen firemní, ale často i svá vlastní zařízení. IT oddělení si nemůže dovolit ztratit nad těmito zařízeními kontrolu, a to nejen z důvodu bezpečnosti, ale také pro zajištění efektivní podpory pracovníků, jejich produktivity a mobility.

Mnoho firem zatím řeší správu firemní mobility částečně, pokud vůbec. Ze zveřejněného průzkumu společnosti Vanson Bourne totiž vyplynulo, že pouhých 12 % IT oddělení má všechny nástroje pro řízení mobility. Naopak více než třetina IT oddělení nedokáže kontrolovat přístup k firemním informacím ze všech mobilních zařízení zaměstnanců. Ve struktuře firemní mobility totiž mnohdy panuje složitá situace. Obvykle se míchají zařízení různých výrobců a operačních systémů, a jak už bylo řečeno, je dnes velmi populární používat pro práci svá soukromá zařízení (BYOD). Uživatelé těchto zařízení si navíc chrání svá privátní data a IT si nemůže dovolit jakkoli do nich zasahovat.

IT oddělení si zpravidla uvědomí potřebu sofistikovaného řešení až v okamžiku, kdy jim správa firemní mobility začne tak říkajíc přerůstat přes hlavu.

Nejenže už není v jejich silách spravovat všechna mobilní zařízení „ručně“, ale navíc přichází i potřeba řešit bezpečnost firemních informací. Právě v takové chvíli přichází na řadu MDM nebo lépe EMM. Jaký je mezi nimi rozdíl? Zatímco dříve byl známý pojem MDM, nyní do popředí vystupuje spíše EMM, zahrnující také správu aplikací a obsahu na mobilních zařízeních. MDM se stalo podmnožinou EMM, které označuje komplexní řešení pro hromadnou správu mobilních zařízení zahrnující tři oblasti práce s mobilními zařízeními:

  1. MDM – Mobile Device Management – správa mobilních zařízení a jejich zabezpečení.
  2. MAM – Mobile Application Management – distribuce firemních aplikací a aplikací třetích stran a jejich zabezpečení.
  3. MCM – Mobile Content Management – správa dokumentů na mobilních zařízeních, přístup k firemním datům, jejich zabezpečení a práce s nimi.

Kvalitních řešení pro správu firemní mobility je na trhu celá řada. Mezi přední poskytovatele patří např. VMware, MobileIron, Citrix, IBM a BlackBerry. Z uživatelsky příjemného rozhraní administrátorské konzole je možné přehledně evidovat a spravovat jednotlivá zařízení, uživatele i profily, porušení bezpečnostních politik, vzdáleně zařízení smazat (vše anebo jen firemní obsah), sledovat pohyb zařízení (trackovat) či provádět reporting a mnoho dalších potřebných operací.

Jak EMM funguje v praxi?

Na příkladu jednoho z našich zákazníků si můžeme ukázat, jak zavedení EMM pozitivně ovlivní kvalitu fungování celé firmy. Nebudeme danou firmu přímo jmenovat, ale prozradíme, že jde o českou společnost zabývající se prodejem, servisem i půjčováním zahradní techniky, která má 15 maloobchodních prodejen, dva velkoobchodní sklady a 20 servisních techniků. Správa firemních mobilních zařízení zde byla dříve velmi chaotická. Firma poskytovala svým zaměstnancům smartphony a tablety, někteří z nich však přesto používali pro práci vlastní zařízení. Firemní IT oddělení o dvou zaměstnancích tak mělo na starosti téměř stovku mobilních zařízení různých výrobců a operačních systémů. Ve firmě se potýkali zejména s těmito problémy:

  • Uživatelé smartphonů měli mobilní přístup k e-mailům na firemním serveru MS Exchange. IT oddělení však nemělo pod kontrolou jednotlivé zaměstnanecké přístupy ani ochranu dat.
  • Zaměstnanci maloobchodních prodejen používali tablety s mobilní aplikací pro půjčování zahradní techniky. Tato aplikace byla do jednotlivých zařízení instalována ručně, velice problematické bylo její up-datování. Pokud se stalo, že aplikace z jakéhokoli důvodu nefungovala, museli zaměstnanci prodejny vést administrativu spojenou s půjčovnou na papíře, což v důsledku znamenalo nejasnosti a zmatky.
  • Obchodníci, kteří jezdí k zákazníkům, požadovali mobilní přístup k intranetové aplikaci CRM i k aplikaci s přehledem nabízeného zboží. Přístup byl však možný pouze z notebooků přes VPN, což značně zpomalovalo jejich práci.
  • Servisní technici měli ve svém notebooku nahranou dokumentaci k servisovaným strojům. Tu bylo samozřejmě nutné neustále doplňovat a aktualizovat o nové výrobky. Z důvodu nemožnosti automatických up-datů museli technici často telefonicky kontaktovat dispečink a požadovat zaslání potřebné dokumentace e-mailem.

Zkrátka i přesto, že firma měla k dispozici kvalitní mobilní zařízení, profesionální IT oddělení a vysoce moderní aplikace, nebylo možné docílit snadného a jednotného mobilního fungování celé firmy.

Nasazením zvolené EMM technologie byla rázem většina problémů vyřešena. IT oddělení získalo přehled nad všemi zařízeními, včetně těch soukromých. Všechny tablety na prodejnách jsou nyní přepnuty do kiosk mode a běží v nich pouze jedna potřebná aplikace, samozřejmostí jsou její vzdálené aktualizace. Obchodníci mají na mobilních zařízeních zabezpečenou aplikaci pro přístup do firemních web aplikací a také bezpečný přístup k úložišti dat na firemních discích. Servisní technici mají všechnu potřebnou dokumentaci uloženou v tabletech offline, ta je centrálně spravována z dispečinku a automaticky vzdáleně aktualizována.

EMM řešení přineslo firmě výrazný posun vpřed. Firma začala naplno využívat všechny mobilní aplikace, došlo ke zrychlení informovanosti, odpadla další zbytečná administrativa a v neposlední řadě došlo i k ušetření finančních nákladů a personálních zdrojů.

Autoři: Petra Holubcová, Edward Plch (pholubcova@system4u.com)

system4u
0