Není robot jako robot, vyzkoušejte ASAP

Přidal:

Naše očekávání jsou mnohdy taková, že pod slovy “umělá inteligence” si představujeme chytrost.

Automatizace a umělá inteligence začínají pronikat do našich domovů a firem. Existují automaty, které musíme naprogramovat nebo jejich “schopnosti” získáme od výrobce. Jsou to například výrobní roboti pro svařování či obráběcí centra ve firmách nebo robotické vysavače či sekačky v našich domácnostech.

Také existují zařízení, jež vedle základních dovedností, které jim výrobce nahrál do paměti, se umí průběžně vzdělávat při opakovaném kontaktu nebo komunikaci s člověkem. Tato zařízení umí na začátku pouze to základní a jsou připravena na trénink – učící proces.

Je to podobné, jako když přijmete nového pomocníka, který ze školy nebo z praxe má řadu skvělých dovedností, ale neví, jak to ve vaši firmě nebo domácnosti funguje. Kde je sklad potravin, jak jsou zásoby logicky uspořádané, jak je označujete, v jakém pořadí je vyskladňujete, apod. Protože každý máme nějaké postupy a způsoby, které se nám v praxi osvědčily, a je pro nás důležité je naučit nového kolegu, abychom zachovali kontinuitu a jednotnost.

Trénink zařízení obsahující umělou inteligenci je odlišný především ve způsobu komunikace a dobou tréninku. Způsob komunikace se liší u různých zařízení podle vybavenosti a typu komunikačního rozhraní. Doba tréninku je výrazně kratší než při tréninku lidí. Mnohdy stačí nahrát požadované znalosti nebo maximálně jednou předvést požadovanou činnost.

Naše očekávání jsou mnohdy taková, že pod slovy “umělá inteligence” si představujeme chytrost. Chytrý může být člověk, který není trénovaný pro danou činnost a přesto si dokáže poradit, ale umělá inteligence dokáže správně udělat je to, co se naučila. Na druhou stranu to udělá rychleji, levněji a neopakuje chyby.

Stejné je to s vytěžováním dat z faktur či paragonů, které si necháte automatizovaně přečíst a přenést do účetnictví pro zaúčtování a zaplacení.  To, že umí umělá inteligence číst, že pozná, kde faktura začíná a kde konči poslední příloha, že rozlišuje položky s různou sazbou daně, to je základní znalost. Ale to, kdo má fakturu schvalovat, jakou předkontaci použít, jaký daňový kód přiřadit konkrétní sazbě daně, či na jaké nákladové středisko náklad zaúčtovat, to jej musíte naučit.

Dnes existují efektivní tréninkové postupy, například že tomuto nástroji poskytnete všechny vaše účetní záznamy za poslední rok. Robot si je všechny přečte a naučí se to dělat stejně, jako jste to dělali vy v minulosti. Další podobný doklad, který přijde zítra, již zaúčtuje stejně…

Jak učit svou “umělou inteligenci” pomáhat ve firemní účtárně, si můžete vyzkoušet na vlastní kůži…

Můžete si vyzkoušet to, jak umělá inteligence není vůbec chytrá, ale jak se dokáže rychle učit, zvláště, když jí dáte potřebné informace o tom, co chcete. Nebo jak požadujete, aby svou práci vykonávala.

Co s takovým hloupým robotem !!!

A jaké je pak překvapení, když vám domácí robot začne dávat kedlubny, zelí a rajčata do ledničky. Ano, někdo to tak chce, ale jiný má rád, když zelenina dýchá a rajčata postupně dozrávají.  Je to jednoduché, když to udělá špatně , tak to po něm opravíte a on už příště bude vědět, že zelenina patří do spíže.

Jindřich Kahoun on EmailJindřich Kahoun on LinkedinJindřich Kahoun on Twitter
Jindřich Kahoun
Ing. Jindřich Kahoun je softwarový specialista se zaměřením na firemní aplikace. V devadesátých letech začínal jako softwarový architekt ekonomických informačních systémů a projektový vedoucí implementačních projektů. Následně pracoval ve společnost Asseco Solution jako ředitel a produktový manažer informačního systému HELIOS. V roce 2017 založil poradenskou a vývojovou společnost ERPIO zaměřenou na digitalizaci firemních informací a jejich automatizované zpracování.
0
  Related Posts
  • No related posts found.